Evenementen Nieuws

Argentinië en Nederland verbonden door de kunst van “Fileteado porteño”

Het doel van onze fundraising-evenementen is altijd tweeledig: geld inzamelen ter ondersteuning van sociale projecten in Argentinië, en iedereen in Nederland de kans bieden om te genieten van de Argentijnse rijke cultuur, voornamelijk door middel van gastronomische en artistieke evenementen. Dit evenement is geen uitzondering, en we zijn verheugd om weer een face-to-face evenement aan te bieden!

Op 21 mei, aan de vooravond van de nationale feestdag van Argentinië, nodigen we je uit om te leren en tegelijkertijd anderen te helpen, door deel te nemen aan onze “Fileteado porteño”-workshop, die zal worden aangeboden door Alfredo Genovese en plaatsvinden bij de Ambassade van Argentinië in Den Haag.

“Fileteado porteño” is een traditionele schildertechniek die wordt gebruikt voor ornament ontwerpen en die schitterende kleuren combineert met specifieke letterstijlen, door UNESCO uitgeroepen tot immaterieel cultureel erfgoed van de mensheid in 2015. Het is in Buenos Aires op grote schaal te zien op commerciële displays, voertuigen (inclusief openbare transport), tijdschriftenrekken, producten en op belangrijke bezienswaardigheden, zoals de beroemdste hoek in Buenos Aires, de “Caminito a la Boca” (een van Alfredo’s kunstwerken).

Afbeelding onderhevig aan copyright. https://fileteado.com/

Alfredo Genovese, is een bekende fileteador en beeldend kunstenaar uit Argentinië, in 2012 bekroond met “Outstanding Presence in Culture” door de gemeenteraad van Buenos Aires. Dankzij zijn traject en de kwaliteit van zijn werk is hij een nationale en internationale referentie geworden in de kunstwereld. Hij zet zich in om zijn kunst te delen met anderen door les te geven, door de publicatie van boeken en zijn workshopaanbod.

Tijdens deze dagvullende workshop leer je theorie over deze techniek en oefen je het daarna. Alle materialen zijn inbegrepen en aan het einde van de workshop ontvang je een certificaat. De kosten van het ticket zijn inclusief een typisch Argentijnse lunch, evenals koffie, thee of mate en Argentijnse gebakjes in de ochtend en in de middag.

Afbeelding onderhevig aan copyright. https://fileteado.com/

Schrijf je in via Eventbrite, beperkte plaatsen beschikbaar.

Voor meer informatie of verdere vragen over het evenement, stuur een e-mail naar events@fundacion.nl

We hopen u daar te zien.

Comments are closed.