Moestuin bij mijn School – APAER

Moestuin in mijn School – APAER –
Escuela Hogar Nº 367
Isla la Josefina, Departamento de Goya, Provincie van Corrientes.

Het project :
De doelstelling van het project is de voeding van de kinderen van het gecombineerde huis-school op nummer 367 te verbeteren. De school is gevestigd in een landelijk gebied nabij de Rivier van Parana maar de dichtsbijzijnde stad Goya ligt op grote afstand.
De ongeveer 35 leerlingen in de leeftijd van 6 tot 15 jaar oud staan onder begeleiding van één leraar, veel van de leerlingen wonen als zodanig ook in de school.
De kinderen zijn afkomstig van 7 verschillende families die allen werkzaam zijn in de inzameling van tabaksbladeren tegen een gering loon.
Daar ook sociale voorzieningen ontbreken kan niet in de basis behoeften van de kinderen voorzien worden hetgeen ook negatief doorwerkt in de leerprestaties van de studentjes.
Tegen deze achtergrond zijn oplossingen gezocht en een geschikte manier lijkt het aanleggen van een moestuin en het inrichten van een kinderdagverblijf annex kruidenierswinkel voor het gebruik van de producten uit de tuin.
Deelname in het werk door de gehele gemeenschap zou de duurzaamheid van het project garanderen.
De te nemen stappen zijn eerst het voorbereiden van de grond en daarna het planten van zaden voor pompoenen, tarwe, casava, tomaten, maar ook aardappelen en andere groenten en vervolgens het opleiden van zowel ouders als kinderen voor het periodieke onderhoud aan de elektrische waterpomp voor de irrigatie.

De gevraagde bijdrage is voor de aankoop van deze hulpmiddelen, de zaden en technische steun worden gegeven door INTA

Algemeen doel:
In twee maanden een kleine moestuin van 40 bij 10 meter realiseren om te voorzien in basis behoeften.

Specifieke doelen:
– Groenten produceren die in de basis voedselbehoefte van de kinderen kunnen voorzien.

– Het bevorderen van biologische plantenkwekerijen met deelname van de gehele gemeenschap.

– Het aanleren van vaardigheden voor deelname in kleinschalige projecten voor kinderen

– Jongens en meisjes leren hun capaciteiten te ontwikkelen om levensechte problemen op te lossen, als ook dagelijkse problemen.

– Versterking van de solidariteit, samenwerking en samen leven rond de spil van het project waarin allen verantwoordelijkeheden op zich nemen.

– Vermindering van de sociale kwetsbaarheid van de kinderen, hun families en de gemeenschap als geheel.

Verantwoordelijke:
De directrice van de school – Asociación Civil Padrinos de Alumnos y Escuelas Rurales (APAER http://www.apaer.org.ar/)

Begunstigden:
De directe begunstigden van het project zijn 35 kinderen, in de leeftijd van 6 en 15 jaar oud. De indirecte begunstigden zijn hun familieleden, een gemeenschap van 7 families in totaal.

Kosten:
Aankoop van de hulpmiddelen nodig voor het kruidenierswinkel/kinderdagverblijf en enkele kosten voor de controle en de follow-up: 1.193.50 pesos = € 256

Click to see more pictures