Opvanghuis Malen (Asociación Civil Mensajeros de la Paz)

Organisatie: Asociación Civil Mensajeros de la Paz Argentina

Locatie: Longchamps, Almirante Brown, Buenos Aires, Argentinië

Hogares Malen
La Asociación Civil Mensajeros de la Paz (MDP) voorziet in onderdak voor meisjes en jonge vrouwen in kwetsbare positie met als doel in hun behoeften te voorzien wanneer zij weg van huis zijn. De meisjes krijgen onderdak, voedsel, scholing en er is aandacht voor hun gezondheid. Tevens krijgen zij psychologische ondersteuning en, indien mogelijk, worden zij begeleid bij de terugkeer naar hun families. Deze meisjes zijn slachtoffers van geweld, seksueel misbruik, verwaarlozing en mensenhandel. Malen heeft twee opvanghuizen: Pewmafe Malen; hier verblijven 50 meisjes in de leeftijd van 6 t/m 12 jaar. Zij krijgen onderdak, bescherming , scholing, vermaak, dansles, sportles, begeleiding bij het maken van hun huiswerk en computerles.

[youtube id=”OgbcOjRg6Bo&list=UU_mUKz4WXExBMAQz7KZxXKA”]

In het andere opvanghuis, Ruca Malen, verblijven tien meisjes in de leeftijd van 12 t/m 17 jaar. Door middel van verschillende activiteiten als bijvoorbeeld sporten, beeldende kunst, het leren van talen en het leren van beroepen, zoals kapster, worden deze meisjes voorbereid op de arbeidsmarkt en op een zelfstandig leven. Net als de jongere meisjes krijgen ook zij computertraining en begeleiding bij het maken van hun huiswerk. Het gebouw (vooral de badkamers / sanitaire voorzieningen) waar deze activiteiten plaats vinden moet dringend gerenoveerd worden zodat het geschikt is voor deze kwetsbare meisjes.

Specifieke doelen: Renovatie van de drie badkamers van Opvanghuis Malen:

• het slopen van muren en vloeren om de leidingen te vervangen.
• vervanging van elektra.
• het bouwen van nieuwe muren en het leggen van tegelvloeren.
• aanschaf en installatie van nieuw sanitair.

Projectmanager: Pablo Norberto Rey, wettelijke voogd, Mensajeros de la Paz, Argentinië. Begunstigden: 60 meisjes van 6 t/m 17 jaar Kosten: $ arg 35.280 (volgens de huidige koers € 4.523,-).

Financiering: het project zal gefinancierd worden door SSNA.